Hvordan påvirker kaffe blodtrykket?

Koffein, som er det aktive stof i kaffe, kan forårsage en kortvarig, men dramatisk øgning af dit blodtryk. Dette kan ske selvom, at du normalt ikke lider af forhøjet blodtryk. Årsagen til denne kortvarige øgning af blodtrykket kendes ikke. Nogle forskere mener at koffein blokerer for et hormon (kroppens signalstoffer), som holder blodårer åbne. Når blodårerne trækker sig sammen stiger blodtrykket. Andre mener at koffein får binyrerne til at frigive mere adrenalin, som er kendt for at øge blodtrykket.

Nogle af de mennesker som drikker kaffe eller koffeinholdige drikke regelmæssigt (som f.eks. energidrikke som RedBull, Monster, Cocio mm.), har et højere gennemsnitligt blodtryk end dem som ikke drikker kaffe. Andre som regelmæssigt indtager koffein udvikler en tolerance til koffeinen og har et normalt blodtryk. Derfor har koffein altså ikke en langtidsvirkende effekt på disse mennesker. Undersøgelser tyder også på at den blodtryksforhøjende effekt er størst i ældre mænd som er overvægtige.

Hvis du har et forhøjet blodtryk, bør du tale med din læge, om du bør begrænse eller stoppe dit indtag af kaffe eller energidrikke. Hvis du er bekymret om dit indtage af koffein påvirker dit blodtryk, kan du prøve at begrænse dit indtag til 200 mg om dagen (dette svarer til ca. 2 kopper normal styrke kaffe af 355 mL). Husk at koffeinindholder varierer alt efter, hvilket mærke du drikker. Prøv også at undgå at drikke koffeinholdige drikke inden aktiviteter, som naturligt øger dit blodtryk – så som træning, fitness, gymnastik og hårdt fysisk arbejde.

Hvis du har adgang til en blodtryksmåler, kan du selv tjekke om dit blodtryk stiger når du indtager kaffe. Husk at dine omgivelser skal være ens inden at du måler og at slappe af inden i et par minutter, så ydre omstændigheder ikke påvirker dine målinger. Mange ting kan påvirke din måling, så læs her på siden hvordan du måler dit blodtryk korrekt inden at du går i gang. Mål blodtrykket 30-120 minutter efter at du har drukket en kop kaffe. Hvis dit blodtryk stiger 10 points mmHg, kan du være sensitiv. Hvis du vil skære ned på dit koffeinindtag anbefaler vi at du gør dette gradvist over flere dage, så at du undgår abstinenshovedpine.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.