Sådan sænker du blodtrykket

Der er beviser for at du, ved at følge nedenstående råd, skulle kunne sænke risikoen for at udvikle forhøjet blodtryk. Du vil også kunne sænke blodtrykket, hvis du allerede har forhøjet blodtryk. Tal med din læge om dit blodtryk.

Stop med at ryge
Rygning påvirker hjerte-kar-systemet på mange måder og hæver generelt risikoen for sygdomme. Det ødelægger bl.a. karrene og øger også risikoen for blodpropper. Hvis du vil sænke blodtrykket og forebygge højt blodtryk, er rygestop vigtigt.

Brug mindre salt i maden
Når man har meget salt i kroppen,  ophobes der vand i kroppen. Det betyder, at blodtrykket stiger. Nyrerne udskiller saltet fra kroppen, men der er grænser for, hvor meget de kan udskille. Junkfood indeholder generelt meget salt.

Stress øger blodtrykket
En stresset krop har et højere blodtryk.

Vægttab kan sænke blodtrykket
En stor krop kræver generelt et højere blodtryk, og hjertet arbejder hårdere. Derfor kan det være en god idé at tabe dig, hvis du er overvægtig og lider af forhøjet blodtryk.

Motion
Under motion hæves blodtrykket kortvarigt, til gengæld bevirker det en sundere krop og på sigt et lavere blodtryk.

Alkohol
Skru ned for mængden af alkohol.  Et stort alkoholforbrug kan hæve blodtrykket og gøre dig syg. Drik derfor ikke mere end 1-2 genstande dagligt.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.