Brug af crosstraineren som middel imod stress?

Brug af crosstraineren som middel imod stress?

I Danmark lider i omegnen af 12 procent af alvorlig stress[1] og det er en stor økonomisk udgift for samfundet – for slet ikke at tale om den enorme negative påvirkning på livskvaliteten.

Det har længe været vidst at motion har mange positive virkninger på både krop og sjæl. Det kan blandt andet hjælpe med til at styrke knogler, led, forbrænding, hjertet, muskler og virke med til at forebygge sygdomme som depression og type-2 diabetes.

Men vil motion altid være den rette behandlingsform, og hvilke typer af motion er mest brugbare til at modvirke stress? Vil en stille tur på crosstraineren være bedre end en let løbetur i skoven? Vil tung styrketræning gavne mere end fodbold?

Ifølge Professor og overlæge, Bente Klarlund, er det fortsat nødvendigt at få lavet flere studier for at se nærmere på fysisk aktivitets virkning på stress, men at noget kunne tyde på at kredsløbstræning har en bedre effekt på stress end styrketræning[2].

Træning alene eller i fællesskab?

Ifølge forskningsprojektet ”Copestress” fra Bispebjerg Hospital[3], virker det til at motion i sig selv har en positiv virkning i forhold til at modvirke stress. Den største positive effekt viste sig dog ved at kombinere motion og psykologsamtaler.

Ifølge Sundhedsstyrelsen kan motion virke med til at man hurtigere vender tilbage fra stress, blandt andet ved at hjælpe med at give følelsen af selvværd og lette nedtrykthed og dårligt humør.

Træning på en crosstrainer hører så afgjort indenfor kategorien ”kredsløbstræning”. For nogle mennesker vil det være nok at træne alene engang imellem for på den måde at øge kroppens tolerance overfor stress. For andre kan det sociale aspekt dog også spille en meget stor rolle, hvorfor træning uden selskab på crosstraineren i hjemmet, måske ikke vil være den optimale træningsform. Her vil det måske være mere gavnligt at dyrke noget holdsport eller måske sørge for at få en ven med i fitnesscenteret. Hvis træning på crosstrainer er en optimal træningsform for dig, kan du eventuelt bruge den i fitnesscentret sammen med en ven, for at få det sociale aspekt med indover. Da ingen mennesker er ens, vil det være vigtigt at mærke efter i dig selv.

[1] http://www.b.dk/kronikker/motion-mod-stress-er-katastrofalt

[2] http://www.b.dk/nationalt/professor-motion-er-langt-fra-katastrofalt-mod-stress

[3] https://www.bispebjerghospital.dk/afdelinger-og-klinikker/arbejds-og-miljoemedicinsk-afdeling/forskning/forskningsprojekter/psykisk-arbejdsmilj%C3%B8/Documents/Rapport%20over%20Copestress-projektet.pdf

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.