Vælg det rigtige løbebånd

Når du skal købe et løbebånd er der flere overvejelser du bør gøre dig. Vi har på løbebåndet opstillet nogle punkter som vi mener, er vigtige at være afklaret omkring før du køber dig et løbebånd.

Der er som oftest nogle egenskaber som du tillægger særlig stor værdi, som andre vil finde mere overflødige. Det vigtigste er at finde ud af hvad du ønsker af dit løbebånd, da du godt kan regne med at alle ekstra funktioner trækker prisen op. En person der træner for at forbedre sin præstationsevne kan finde en pulsmåler brugbar, imens en person der ønsker at smide lidt overflødige kilo måske er mere interesseret i en kaloriemåler.

Gør dig nogle tanker om hvad du ønsker med din træning, dernæst hvordan dit løbebånd skal kunne hjælpe dig med at fuldføre dine mål.

Vi har angivet nogle faktorer der spiller ind på løbebåndets kvalitet. Alt efter hvor meget du ønsker at investere i et løbebånd kan der måske spares på nogle områder, mens der skal investeres en smule mere på andre.

Reklamationsret:

Et af de vigtigste kvalitetsstemler for et løbebånds performance og holdbarhed er dets garanti. Generelt kan man sige, at jo længere garanti des højere kvalitet – og højere pris.

Højkvalitets løbebånd har som ofte en tilhørende god garanti fra forhandlerens side. Det er simpelthen et tegn på god kvalitet at forhandleren er klar til at give dig et nyt eller reparere småting, hvis dit løbebånd ikke fungerer optimalt. Det er en god indikator på at forhandleren/fabrikanten står inde for at deres produkt har en høj kvalitet.

Højkvalitets løbebånd bør som minimum have livtidsgaranti for ramme og motor, 2 år for de andre dele samt 1 års gratis reparationsservice i hjemmet det første år.

Hestekræfter:

Som en grundregel kan man sige at jo større motoren er, des mere kraft kan den producere. En større motor har som oftest lettere ved at generere kraft uden besvær og larm. Motoren er genstand for en meget stor belastning. Du bør derfor, alt efter din vægt, træningsmængde samt antallet af brugere, overveje hvor mange hestekræfter dit løbebånd kan trække. Hestekræfterne (HP) angiver hvor meget kraft motoren kan generere. Hestekræfter er som oftest angivet i hvor meget kraft de kan producere kontinuerligt (Kontinuerlig effekt/continious duty). Hestekræfter angivet i kontinuerlig effekt angiver at løbebåndet kan arbejde ved de hestekræfter med en stor belastning over længere tid. Vi anbefaler at dit løbebånd som minimum kan generere i omegnen af 1,5 hestekræfter. Hvis løbebåndet skal bruges meget ofte (over 45 minutter om dagen) og igennem længere kontinuerlige træningssessioner, anbefaler vi at løbebåndet når op på minimum 2 hestekræfter kontinuerlig effekt.

OBS! – Vær opmærksom på hvorvidt hestekræfterne angiver den maksimale ydelse (”peak duty horsepower”) eller kontinuerlig effekt som løbebåndet kan trække. Lavere kvalitetsmodeller angiver ofte den maksimale ydelse frem for den kontinuerlige. Den maksimale ydelse angiver motorens maksimale kraft, og altså ikke hvilken kraft den kan opretholde over en længere periode.

Motortype:

Løbebåndene er ofte udstyret med enten en vekselsstrøms (AC – Alternating current) eller en jævnstrøms (DC – Direct current) motor. De fleste hjemmeløbebånd er udstyret med DC motorer. DC motorer starter lidt langsommere op og giver et mere ensartet respons på hastighed, hældning og vægt krav, og har en tendens til at være mindre støjende end AC motorer. Løbebånd med AC motorer findes oftest i klubber of foreninger, og starter i en højere hastighed end løbebånd med DC motorer.

Design og størrelse:

Transportable løbebånd er ikke så robuste som de stationære, og indeholder sjældent lige så mange funktioner. Hvis du ikke har plads til et stationært løbebånd kan et transportabelt dog sagtens være en god løsning.

OBS! – Ved køb af transportabelt løbebånd skal du være særlig opmærksom på længden af løbebæltet, så du kan træne frit uden at blive hæmmet i dit løb. Hvor langt løbebæltet skal være afhænger primært af din højde, samt den intensitet du ønsker at træne med.

Funktioner og programmer

Antallet og variationen af funktioner og træningsprogrammer giver dig mulighed for i højere grad at variere din træning. Alt efter hvad du ønsker dig af dit løbebånd er dette måske et af punkterne hvor du kan spare lidt. De forskellige funktioner og træningsprogrammer kan dog virke meget motiverende. Gør det derfor klart med dig selv hvad du ønsker af løbebåndet – også på længere sigt.

Støddæmpning:

Støddæmpningen er et stødabsorberende lag under løbebæltet, hvis primære funktion er at reducere belastningen ved landing. Dette hjælper med til at mindske belastningen på led, men beskytter også selve løbebåndet. De fleste løbebånd har en eller anden form for støddæmpning. Modeller af højere kvalitet har bedre støddæmpning, hvilket især er vigtigt ved længere træningssessioner, som eksempelvis en 5 km. løbetur eller længere.  Ved mere afslappede træningssessioner hvor kroppens tyngdepunkt ikke hæves så meget, er støddæmpningen i mindre grad afgørende.

Løbefladen/løbebæltet:

Løbebæltets længde- og breddeflade varierer løbebåndene imellem. De mest udbredte har omkring 50 cm bredde bælter. Vi anbefaler at løbebåndet ikke må være smallere end 42-45 cm. Løbebæltets længdeflade bør være mindst 130 cm, gerne 140-150 cm for højere løbere.

Lydniveau:

Hvor meget man kan acceptere at løbebåndet larmer, afhænger naturligvis af hvor der skal bruges henne. Skal løbebåndet stå nede i et lukket træningsrum er det måske ikke så afgørende hvor meget det larmer, mens det kan være til gene hvis løbebåndet er placeret i stuen. Flere af de billigere modeller har en tendens til at være mere larmende, hvilket kan skyldes at der er sparet på ingeniørarbejdet på de enkelte komponenter og dele.

Hastighedsfunktioner:

De fleste løbebånd har en maksimal hastighed på 16-19 km/t hvilket for de fleste vil være mere end rigeligt. Et bud på løbehastigheder (naturligvis med meget stor variation fra person til person, samt træningsform) for en nybegynders udvikling i løbehastighed kunne lyde:

Ved løbetræningens start løbes der med en hastighed på omkring 5-7 km/t., efter en længere træningsperiode løbes med en hastighed på 8-10km/t og der nåes et plateau ved omkring 13 km/t.

Nogle løbebånd kan klare op til ca. 25 km/t, men så skal du også op i de dyrere klasser. Medmindre du planlægger at træne op til meget højintensive løb, kan dette være et sted at spare.

Hældningsgrader:

Langt de fleste løbebånd har elektrisk justering af hældningen på løbebåndet. Vinklen kan ofte justeres mellem 0-10 grader. Der kan her spares en smule på ved at købe et løbebånd med manuel hældningsændring – denne besparelse er dog ikke så høj som tidligere.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.