Forskelle ved træning på løbebånd og crosstrainer

Forskelle ved træning på løbebånd i forhold til crosstrainer

Hvilken funktion løbebåndet har, varierer meget fra person til person. Nogle mennesker bruger løbebåndet som et supplement til deres løbetræning for at aflaste muskler og led. Andre træner på løbebånd når vejret bliver for kold/gråt/vådt til at løbe udendørs.

Det har efterhånden været udbredt at folk enten i træningscenter eller i hjemmet gør brug af løbebånd til at få udført deres kredsløbstræning. I nyere tid har crosstraineren/elipsetræneren dog også gjort sit store indtog. Men hvad er egentlig forskellen på at træne på crosstrainer i forhold til at træne på løbebånd?

Her på løbebåndet.dk har vi forsøgt at lave en lille oversigt over nogle af fordelene og ulemperne ved de to træningsformer.

Hårdere belastning ved løb på løbebånd

Når du træner på en crosstrainer bliver din krop ikke udsat for den samme belastning som du gør ved træning på løbebånd (og andre vægtbærende træningsformer i det hele taget). Dette skyldes at du på crosstraineren ikke skal ”gribe” dig selv igen, da du ikke hæver og sænker dit tyngdepunkt, men i stedet arbejder i en eliptisk bevægelse.

Den hårdere belastning på løbebånd behøver dog langt fra at være en dårlig ting – tvært imod! Faktisk har kroppen godt af at blive presset for at den kan holde sig stærk. Belaster du således muskler, led og knogler, vil disse med tiden blive stærkere (eller mindre svage) og det er således en god ting at presse kroppen (selvfølgelig til en vis grænse).

For folk der ofte har problemer med overbelastningsskader ved løb, kan crosstraineren fungere som et rigtig fint alternativ til løbebånd eller løb i det fri. Ligeledes kan crosstraineren bruges ind imellem træningspas for løbere der gerne vil have presset deres kredsløb, men frygter at overbelaste eksempelvis knæ, hofte og ankelled.

Højere forbrænding på løbebånd, sammenlignet med crosstrainer

Som nævnt, er løb på løbebånd en vægtbærende træningsform hvor kroppen bruger meget energi på at hæve tyngdepunktet. Samtidig er der også flere aktive muskler ved løbetræning. Hvis du ønsker at vælge den mest ”effektive” træningsform, således at du ikke behøver bruge så meget tid på træning, så vil vi anbefale at du løber i stedet for at bruge crosstraineren. Gør på forhånd op med dig selv, hvad dit mål med træningen er.

Løbetræning sætter større krav til kooordinationsevnen

Når du løbetræner, hvad end det er på løbebånd eller i det fri, vil du også udfordre kroppens neuromusculære koordination, hvilket er med til at forbedre din koordinations- og balanceevne. På en crosstrainer minder træningsformen ikke om noget bevægelsesmønster man normalt ser i kroppen, og det er ikke på samme måde en øvelse der stiller krav til kroppens koordinationsevne og balance. Dette bevirker også at træning på crosstraineren kun i ringe grad hjælper med til at forbedre koordinationsevnen.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.