Fordele ved motionscykler

Med en motionscykel befinder du dig på cykel uden at skulle bekymre dig om sikkerhed, vejr eller retning. Især om vinteren er det belejligt at kunne cykle indendørs, og du kan kombinere din træning med TV, musik eller cykel-software for at finde den fornødne motivation. Også tidsmålinger fra cyklens display kan være en motiverende effekt.

Ud over at tilbyde aerob træning, træner en motionscykel muskelfasthed i dine hofter, balder og lår. Motionscyklen har længe været brugt til fysioterapi på grund af den sikre og effektive hjerte-kar-træning, det giver. Den skånsomme bevægelse, der er forbundet med kørsel på motionscykel presser ikke så meget på leddene, som meget andet fitnessudstyr.

Der findes opretstående cykler, der positionerer dig som på en traditionel cykel og liggende cykler, der placerer dig i en stilling, hvor pedaler og fødder er placeret foran dig. Disse såkaldte liggecykler er designet til at understøtte den nedre ryg. Ingen måde er nødvendigvis bedre end den anden, så vælg det, der er mest behageligt for dig. Der er dog forskellige features, der bare skal være i orden på din cykel.

Mange cykler er udstyret med et kontrolpanel, der vil vise din kadence i omdrejninger pr. minut (rpm). Med tanke på kadence og med en pulsmåler kan du gøre dig bekendt med dit eget aerobe niveau og avancere ud fra dette.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.