Sådan bruger du motionscyklen korrekt

Motionscykling bør udfordre din krop, men skal absolut ikke skade dig, og bør ikke gøre ondt. Hvis du er i kontinuerlig smerte, er det et tegn på, at din modstand er indstillet for højt til dig. Du kan indstille modstandsniveauet på de fleste motionscykler. Det er vigtigt, at du ikke indstiller modstanden for højt, når du starter ud. Den største fejl der kan opstå, er når du cykler ved en for høj modstand (for højt gear).Dit mål bør være at spinde med en intensitet, der hæver din puls, men ikke skaber forvridninger eller ledskader. Hvis du føler spændinger i dine knæ, hofter eller lyske, eller hvis du må skubbe så hårdt med benene, at du slingrer fra side til side på sædet, så overbelaster du højst sandsynligt dig selv. Indstil derfor gearet til et lavere niveau, indtil du føler dig mere komfortabel.

En anden fejl forbundet med cykling er forkert siddeposition. Du bør have en let bøjning i knæet, omkring 15 til 20 grader, når din ben er i nederste position af pedalsparket. Dine hofter bør ikke svaje fra side til side.

Du bør ikke slingre fra side til side på sædet. Kør evt. et minut med lukkede øjne og med fokus på, hvordan cykling på denne sædeindstilling føles.

Viden om rpm (omdrejninger pr. minut) intervaller vil hjælpe dig med at måle dine præstationer og sætte mål for dig selv. En atlet cykler generelt ved 90-110 rpm, en fit person  vil kunne klare 80-90 rpm, og en anstændig workout giver omkring 70-80 rpm. Hvis dine omdrejninger er nede omkring 60-70 rpm bør du tjekke, at spændingen ikke er sat for højt. For at få optimal effekt ud af hvert tråd skal du ikke kun skubbe på nedslag, men også trække på upstroke. Det er svært at gøre på en cykel, der ikke har click-in pedaler, men det er den rigtige cykelbevægelse.

Spinning er en forholdsvis ny variant af indendørs cykling. Spinning klasser forsøger at replikere oplevelsen af on-road cykling. Spinning klasser er ledet af en instruktør og omfatter upbeat musik. De tilbyder forskellige niveauer af intensitet og kan undertiden indeholde guidede billedsprog, hvilket betyder at instruktøren hjælper dig til at forestille forskellige scenarier, som du kan fuldføre under træningen. Spinning klasser er normalt ganske intense så det kan være en ide at have cykeltrænet lidt op til en sådan træning.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.